ایسنا/همدان رئیس اسبق دانشگاه بوعلی سینا گفت: برای پژهش های بنیادی تاحدود زیادی موفق بودیم و برای فارغ التحصیلی در دانشگاه ها استانداردها تعریف شده اما برای تحقیقات کاربردی آیین نامه و قانون و راهکار مناسبی نداریم، برای انواع پژوهش ها برنامه خاصی در دست نیست و در قسمت های نوآوری و صنعتی قانون مالکیت معنوی نداریم.

پرفسور محمدعلی زلفی‌گل یکشنبه ۱۶ آذرماه در نشست نقش جامعه نخبگانی کشور در تقویت و رشد تولید که به مناسبت هفته پژوهش توسط دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: نخبه به کسی می گویند که توانایی خاصی داشته باشد و صرفاً نخبه علمی مدنظر نیست، در خط مقدم نخبگان سیاسی قرار دارند که در حقیقت جامعه را مدیریت و هدایت می کنند بنابراین اگر به دنبال هر هدفی باشیم در ابتدا باید نقش نخبگان سیاسی را مدنظر قرار دهیم و از آنها غافل نباشیم.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم نخبگان امنیتی، نخبگان نظامی را نیز به عنوان فاکتور اساسی در رسیدن به توسعه در تمام دنیا برشمرد و خاطرنشان کرد: همواره بهترین و عمیق ترین تحقیقات علمی و پژوهشی در سیستم های نظامی دنیا انجام می گیرد و بعد از اینکه آنجا نهادینه شد به بازار عرضه می شود.

زلفی گل نخبگان اقتصادی را کسانی دانست که نبض جامعه در دستان آنهاست و افزود: اگر رونق تولید و بحث اشتغال باشد نباید نقش نخبگان اقتصادی را در این عرصه نادیده بگیریم به طوریکه آنها هستند که بسترساز نرم افزاری و سخت افزاری تولید به شمار می آیند.

وی در ادامه به نخبگان فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: فرهنگ بسیار مهم است بنابراین باید در جامعه فرهنگی ایجاد کنیم که مردمش برای تولید سرمایه گذاری کنند و تولیدات بومی خود را ارج نهند و باور داشته باشند که ریالشان را صرف خرید تولید داخل کنند تا اشتغال و تولید کشور رونق پیدا کند.

به گفته عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه بوعلی سینا، نخبگان اجتماعی، سرمایه اجتماعی بالایی در جامعه دارند و با رفتار، گرفتار و کردار خود می توانند تأثیرگذار باشند. در ضمن نخبگان هنری با کارهای هنری همچون تئاتر و فیلم و رفتارهای هنری می توانند مردم را به سمت سرمایه گذاری برای رونق تولید هدایت کنند.

وی با اشاره به نخبگان ورزشی تصریح کرد: در ادامه نخبگان فناوری قرار دارند که با استفاده از علم تکنولوژی و فناوری تولید می کنند و بسترساز توسعه صنعتی یک کشور محسوب می شوند.

زلفی گل زیربنای همه این نخبگان را نخبگان علمی دانست و خاطرنشان کرد: این نخبگان زمانی می توانند اثربخشی کامل داشته باشند که مجهز به سلاح علم، دانایی و عقلانیت باشند بنابراین علم را فونداسیون نخبه ساز تمام عرصه های مختلف می دانیم.

وی با گلایه از صداوسیما به علت عدم اختصاص شبکه علمی به نخبگان کشور گفت: ۵۰۰ انجمن علمی در کشور داریم که هر کدام می توانند با حضور در صداوسیما توانمندهای خاص خود را توضیح دهند و همین امر باعث می شود توزیع متوازن استعدادها را در عرصه های مختلف داشته باشیم و شخصیت نخبگی و علمی کشور توازن خاص خود را داشته باشد.

زلفی گل در بخش دیگری در پاسخ به نحوه رونق تولید توضیح داد: برای اینکه بخواهیم رونق تولید داشته باشیم نمی توانیم با توصیه به توسعه برسیم بلکه با قانون می شود توصیه ها را به توسعه تبدیل کرد. شاید سوال پیش بیاید که دانشگاه، اساتید و پژوهش های ما در راستای خدمت به جامعه و تولید و رونق است، پس مشکل کجاست؟ در پاسخ باید گفت مشکل به نوع اهدافی که داریم ارتباط پیدا می کند، شاید درست تبیین نشده باشد اما کشور ما ۴.۵ میلیون دانشجو دارد بنابراین مشکل منابع انسانی نداریم و از نظر منابع مادی جزء غنی ترین کشورها هستیم و فرهنگ خیلی خوبی داریم اما همه این موارد نیاز به بازنگری دارد.

وی ادامه داد: در اکوسیستم پژوهش و فناوری کشور حلقه ها کامل نیست یعنی در بسیاری از دانشگاه های ما هنوز حتی دوره پسادکترا راه نیفتاده، خیلی ها دانشجویان دکترا، مراکز نوآوری ارتباطات بین المللی و مرکز ارتباط با دانشگاه ندارند. در واقع هنوز در دانشگاه ها اکوسیستم پژوهش و نوآوری کامل تعریف نشده و بعضی از حلقه هایش هنوز وجود ندارد.

رئیس اسبق دانشگاه بوعلی سینا مطرح کرد: برای پژهش های بنیادی تاحدود زیادی موفق بودیم و برای فارغ التحصیلی در دانشگاه ها استانداردها تعریف شده اما برای تحقیقات کاربردی آیین نامه و قانون و راهکار مناسبی نداریم، برای انواع پژوهش ها برنامه خاصی در دست نیست و در قسمت های نوآوری و صنعتی قانون مالکیت معنوی نداریم.

وی با بیان اینکه رونق تولید باید قانون ویژه خود را داشته باشد، تصریح کرد: در کشوری که سپرده های بانکی بین ۱۵ تا ۲۴ درصد به سپرده سود تعلق می گیرد قطعاً رونق تولید نخواهیم داشت چراکه فرد بدون هیچ دردسری سود پولش را دریافت می کند.

وی با وارد دانستن ایراد به نوع نگاه توسعه ای در کشور اظهار کرد: باید به دنبال مزیت سازی علاوه بر مزیت های نسبی موجود از طریق علم، دانش، فناوری و ابتکار باشیم بنابراین در این راستا باید نوع نگاه مسئولان آموزش عالی به بحث علم، دانشگاه و استاد تغییر کند به طوریکه مجلس قوانین و مقرراتی بگذارد که بعد از اجرا شدن خود به خود تحقیقات در راستای نیازهای جامعه حرکت کند، آیین نامه ارتقاء، ترفیع، استخدام و نوع پذیرش دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری تغییر یابد و دانشجویانی صرفاً به تحقیقات بنیادی بپردازند و برخی رساله هایی مبنی بر نیازهای جامعه داشته باشند.

زلفی گل با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم رونق تولید و اشتغال داشته باشیم و جوانان به موقع ازدواج کنند و مهاجرت ژن ها و نخبگان نداشته باشیم، تنها راهش این است که قوانین و مقررات روزآمد باشد و در راستای نیازهای جامعه تغییر کند، پیشنهاد کرد: پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز سیستمی طراحی کند تا هر ایرانی هر نیازی را تشخیص داد، فرمی پر کند سپس نیازها داوری شود اگر منطقی بود، نمایه شوند و در معرض دید دانشجویان ارشد و محققان قرار گیرند.

انتهای پیام

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *