ایسنا/اصفهان دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب پیشرفت خواهدشد، بنابراین ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی داشته باشد.

در دنیای امروز، رابطه‌ای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است. به طوری که می‌توان گفت تکنولوژی عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها بوده و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به شمار می‌آید. در اغلب کشورهای توسعه یافته، ارتباط مستمر و پویای صنعت و دانشگاه سیکل مثبتی را به وجود آورده که از طریق آن، این دو نهاد به توسعه و رشد یکدیگر کمک خواهند کرد، اما در کشورهای توسعه نیافته این ارتباط وجود ندارد و دانشگاه به طور عمده به انتقال دانش به دانشجویان می پردازد و صنعت هم کار خودش را انجام می دهد.

به گزارش ایسنا، ماموریت دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر تغییر کرده به نحوی که این مراکز از فعالیت‌های آموزشی صرف به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه اشتغال فارغ التحصیلان حرکت کرده‌اند. بحث ارتباط دانشگاه و صنعت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته تا جایی که وزیر علوم مهرماه پیش در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، طرح «تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت» را ابلاغ کرد.

وزیر علوم در این نامه خطاب به دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی آورده است که با توجه به اهداف و راهبردهای تعیین شده در این طرح، برنامه‌ریزی و اقدامات متناسب صورت پذیرد. او همچنین اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع را ضروری دانسته است.

این طرح با هدف تجمیع و یکپارچه‌سازی راهبردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه‌های اجرایی در جهت ارتقای ارتباط دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت تهیه شده است. بهبود و اصلاح ساختار، فرآیندها و آئین‌نامه‌های اجرایی، پیش‌بینی مشوق‌ها و پشتیبان‌ها، هدفمند کردن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توسعه همکاری‌ها و مشارکت با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور از مهم‌ترین راهبردهای این طرح هستند. در روند تهیه این طرح از منابعی همچون اسناد بالادستی، بررسی وضع موجود، تجارب و برنامه‌های کشورهای مختلف استفاده شده است.

بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت دارای ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است.

توانمندسازی دانشجویان با نیازهای جامعه، راهکار توسعه اشتغال

مدیر دفتر ارتباط دانشگاه اصفهان با صنعت و جامعه در خصوص برنامه‌های این پایگاه در هفته پژوهش به ایسنا گفت: دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان علاوه بر برنامه‌های مستقل ۱۴ دانشکده دانشگاه اصفهان، برنامه‌های متنوع دیگری تدارک دیده است.

آرش شاهین توضیح داد: این برنامه‌ها شامل عرضه دستاوردهای نوآورانه و فناورانه در نمایشگاه هفته پژوهش تهران و اصفهان، بازدید اعضای هیئت علمی از مراکز پژوهشی و صنعتی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی در ارتباط با صنعت و جامعه، بازدید دانش آموزان مدارس منتخب اصفهان از دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه، برگزاری نشست تخصصی با میزبانی استانداری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی منتخب و معرفی و تجلیل از طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی برگزیده، نوآوران و فناوران برگزیده، گروه‌ها و پژوهشکده‌های برگزیده، اعضای علمی با تاثیرگذاری اجتماعی بالا و کارفرمایان برگزیده است.

وی تاکید کرد: گرچه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه انجام شده است، اما سند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان «طرح تحول در همکاری دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور با جامعه و صنعت» که در مهرماه ۱۳۹۸ ابلاغ شد، نقشه راه بسیار مناسبی برای توسعه چنین ارتباطی فراهم می‌آورد. این در حالی است که برخی چالش‌ها و مشکلات موجود با کمک چنین طرح هایی بر طرف می‌شود.

به گفته مدیر دفتر ارتباط دانشگاه اصفهان با صنعت و جامعه برخی از چالش‌ها شامل چابک نبودن ساختار و فرآیندها و ساده نبودن آیین نامه‌های اجرایی، فقدان مشوق مناسب برای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی، فاصله داشتن با اهداف مطلوب در هدفمند کردن پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در جهت حل مسائل جامعه و صنعت، شتاب کند فعالیت ها در فراهم سازی سازوکارهای مناسب برای مهارت افزایی و توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان متناسب با نیازهای صنعت و جامعه در راستای توسعه اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه ها است.

شاهین هچنین ضعف در سازماندهی جهت حضور موثر دانش آموختگان در پاسخگویی به نیازهای بازار کار و بهبود بهره وری، نیاز فزاینده به مکانیزم های حرفه ای برای فرهنگ سازی، شناسایی، مستندسازی و ترویج دستاوردها، لزوم شناسایی و بهره گیری از ظرفیت ها، اختیارات، امکانات وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی در جهت تسهیل و توسعه همکاری های مشترک وهمچنین  فقدان نظام های یکپارچه برای سازماندهی، پایش و ارزیابی همکاری ها با جامعه و صنعت را از چالش ها و مشکلات موجود معرفی کرد که می تواند با کمک چنین طرح هایی بر طرف شود.

در سال های اخیر جنس مسائل جامعه و صنعت متحول شده است

مدیر دفتر ارتباط دانشگاه اصفهان با بیان اهمیت کاربردی کردن پژوهش‌ها در افزایش اثربخشی و ارزش آفرینی و رونق تولید، تصریح کرد: میزان کاربردی بودن پژوهش‌ها نسبت به رشته ها در دانشگاه ها متفاوت است. معمولاً در نگاه اول چنین به نظر می رسد که در رشته های فنی و مهندسی ویژگی های کاربردی پژوهش ها بیشتر مشهود است. این در حالی است که به ویژه در سال‌های اخیر، جنس مسائل جامعه و صنعت به گونه ای متحول شده که نیازمند چندین دانش از رشته های مختلف برای حل آنهاست. 

وی ادامه داد: دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه های جامع مانند دانشگاه اصفهان بر آنست تا بتواند با توسعه همکاری های بین رشته ای و توانمندسازی سایر رشته ها علاوه بر رشته های فنی مهندسی، از ظرفیت دانشکده های علوم انسانی و علوم پایه در راستای ثروت آفرینی بهره برداری بهتری داشته باشد.

شاهین در خصوص حوزه ارتباط با صنعت و جامعه، گفت: دانشگاه ها می توانند با توسعه فعالیت هایی مانند اصلاح و توسعه ساختارها، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، حضور در شبکه های علمی-اجتماعی، همکاری های بین موسسه ای، بین رشته ای و بین المللی، راه اندازی کارگاه ها، بازدید از دستاوردهای پژوهشی و حضور در نمایشگاه ها زمینه هایی را فراهم آورند تا با حصول نتایج مطلوب در ثروت آفرینی عملکرد مناسبی داشته باشند.

وی برخی از نتایج مطلوب بدست آمده را افزایش اثرگذاری اجتماعی، ثبت نوآوری ها و پتنت ها، کسب جوایز، انتشار دستاوردهای حاصل از طرح های پژوهشی، افزایش تعداد قراردادهای طرح های پژوهشی و افزایش کسب اعتبارات مالی و معنوی اعلام کرد و گفت: این موارد از نتایج مطلوبی است که حصول آن تاثیرات مثبتی در ثروت آفرینی دارد.

انتهای پیام

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *