ایسنا/همدان رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور طرح جامع «راه مهندسی» را بستری برای نقش آفرینی دانشجویان مسئله محور دانست و گفت: از طریق این طرح مسائل کلان موجود در صنعت با اتکا به ظرفیت دانشجویی و رشته های تخصصی قابل حل است.

محمدجواد نیک‌روش در آیین افتتاحیه طرح جامع راه مهندسی استان همدان که به صورت مجازی توسط دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد، مطرح کرد: افتتاحیه طرح جامع «راه مهندسی» به همت سازمان بسیج دانشجویی در سراسر کشور برگزار شد به طوریکه استان های همدان و فارس که پیشگام در زمینه علم و فناوری هستند، در این طرح نیز شاهد پیشگامی این دو استان بودیم.

وی با اشاره به مأموریت مهم دانشگاه ها به عنوان یک نهاد علمی، اظهار کرد: از مهمترین مأموریت دانشگاه ها پاسخگویی مطلق به مسائل بشر، رفع و حل مشکلات مردم است که با تکیه بر علم و فناوری این امر ممکن است و باید با علم و فناوری به القای یک نگاه جامع که تازه پای در مسیر گذاشته اند، کمک کنیم.

نیک روش در ادامه طرح جامع «راه مهندسی» را بستری برای نقش آفرینی دانشجویان مسئله محور دانست و بیان کرد: این طرح برای بالا بردن سطح دانش، خلق فناوری و محصولات برای پاسخ به نیازهای جامعه شکل گرفته است، تصویر هوایی که طی این طرح دانشجویان ثبت می کنند به برقراری ارتباط در زمینه حضور میدانی، بازدیدها و نشست هایی که با توجه به شرایط امروز کشور و ویروس کرونا ناگزیر هستیم بخشی از آن را در قالب مجازی پیش ببریم، کمک می کند؛ به عبارتی همه فعالیت های دیگری که به صورت یک بسته کامل زمینه را برای آشنایی بیشتر در رشته تخصصی نیاز است، فراهم می کند.

وی در ادامه از اهداف طرح جامع راه مهندسی سخن به میان آورد و گفت: از طریق این طرح مسائل کلان موجود در صنعت با اتکا به ظرفیت دانشجویی و رشته های تخصصی قابل حل است و با برنامه ریزی و هدفگذاری همراه با دوران دانشجویی زمینه حضور در حوزه های تخصصی مربوطه را فراهم می کنیم.

نیک روش ادامه داد: این طرح با اتکا به حضور پرشور دانشجویان در این طرح و زمینه سازی از سوی مسئولان دانشگاه ها و همچنین حضور نواحی بسیج دانشجویی در دانشگاه ها یک مسیر و افق روشن برای حضور در سنگر علم، عمل و نقش آفرینی برای تحقق افق های روشن گام دوم انقلاب اسلامی که زمینه ساز رسیدن مردم ایران به آن است را فراهم می کند.

وی استقبال دانشجویان از این طرح را نویدبخش اثبات کارآمدی آموخته های دانشجویان برای رفع نیازهای مردم و تحقق عینی مقابله با استکبار دانست و گفت: وقایع روز ۱۶ آذر طی چند دهه اخیر تاریخ به ما آموخته است که استکبار برای حفظ سلطه به دنبال وابستگی و ناکارآمدی ما است و برای مقابله با این امر مستلزم هستیم پیشرفت به صورت عینی اثبات شود و به استکبار جهانی نیاز نیست.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور بیان کرد: گره هایی که به واسطه فاصله میان صنایع و کارگاره های پاسخگویی به نیاز کشور که ممکن است حوزه صنعتی، کارخانه، صنایع سنگین، خُرد و متوسط و حتی کارگاه بزرگ توسعه زیرساخت های کشور در رشته هایی که به تقویت زیرساخت های کشور کمک کند، باشد، همه با سرانگشت توانمند دانشجویان باز شدنی است، مشروط به اینکه نگاه بلند و جامع به کارکردهای رشته های تخصصی خود داشته باشیم و با رویکرد مسئله محور برای کمر بستن به حل آن مسئله در حوزه تخصصی خود ورود کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان نیز در این آیین با بیان اینکه وظیفه دانشگاه تعلیم همراه با تربیت است، اظهار کرد: در کنار تعلیم باید به تربیت دانشجو و فعالیت های اجتماعی و نحوه زندگی او در جامعه بپردازیم.

دکتر حسن ختن‌لو افزود: نقش و کارکرد دانشگاه نسل اول تنها کارکردش آموزش بود، دانشگاه نسل دوم آموزش همراه با پژوهش شد و در دانشگاه های نسل سوم آموزش، پژوهش و کارآفرینی با هم همراه هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشجو باید به تحصیل علم در رشته تخصصی خود بپردازد اما در کنار تحصیل و کسب علم باید به دنبال کسب مهارت و اطلاعات تکمیلی در دانشگاه هم باشد، خاطرنشان کرد: دانشجویان باید ایده هایشان را در مرکز رشد دانشگاه ثبت و پیگیری کرده و به محصول تبدیل کنند و بعدها به کارآفرینی و بازاریابی بپردازند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه دانشجویان با مدیریت زمان می توانند در کنار پرداختن به دروس دانشگاهی، به کسب مهارت نیز بپردازند، تصریح کرد: تنها به آموزش های دانشگاهی نباید اکتفا کرد چراکه دانشجو بعد از چهار سال که وارد بازارکار می شود، متوجه این موضوع که از فرصت های موجود در دانشگاه استفاده نکرده، می شود.

وی یادآور شد: دانشجویان باید در دانشگاه اضافه بر درس ها و دانش نحوه استفاده از این دانش و دروس در رشته تخصصی خود را یاد بگیرند و از فرصت طرح  جامع راه مهندسی بسیج دانشجویی استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *