روزنامه همشهری – اشکان آثار: ۱۰ سال قبل که زمان بسیار دوری محسوب نمی‌شود، اگر بودجه شما حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود، می‌توانستید برخی از بهترین خودرو‌های ممکن موجود در بازار از نوع اروپایی یا آسیایی را خریداری کنید.

خودرو‌هایی که اکنون برچسب لاکچری را به‌خود می‌بینند در آن زمان قیمت‌هایی بسیار معقول و البته در مقایسه با امروز، بسیار کمی داشتند.

به‌نحوی که یک دستگاه پرادو چهار در فول‌آپشن تنها ۸۷ میلیون تومان قیمت داشت یا کیا سورنتو در بهترین حالت تنها ۵۱ میلیون‌تومان برچسب نرخ خورده بود، اما حالا با داشتن چنین بودجه‌ای شما باید تنها بین گزینه‌های ایرانی و چینی موجود در بازار، دنبال بهترین خودرو برای خرید باشید.

این نوشتار سعی در راهنمایی مشتریان برای خرید بهترین خودرو در محدوده قیمتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان از بین خودرو‌های موجود در بازار ایران دارد.

ساندرو استپ وی

جدال ۸ خودروی تازه لاکچری شده

این خودرو نسل به روز شده همان تندر ۹۰ پلاس، اما با قامتی بلند‌تر و بدون صندوق عقب است که از گیربکس دو‌حالته اتوماتیک و دنده دستی بهره می‌برد و اکنون جزو پرطرفدارترین خودرو‌های این رده قیمتی محسوب می‌شود.


جک S۳

جدال ۸ خودروی تازه لاکچری شده

این کراس‌اوور کوچک در مقایسه با رقبای خود از نظر امکانات در شرایط خوبی قرار دارد و از نظر داینامیک رانندگی نیز نمره خوبی خواهد گرفت. نقطه‌قوت این خودرو سیستم تعلیق نرم آن است که سرنشینان را کمتر آزار می‌دهد، اما مواد (متریال) استفاده شده در کابین، عایق‌بندی، لوازم‌یدکی گران و فضای کم ردیف عقب از نکات منفی این خودرو محسوب می‌شود.


ام‌وی‌ام X۲۲

جدال ۸ خودروی تازه لاکچری شده

نکات منفی این خودرو نسبت به نکات مثبت آن بیشتر است. به‌نحوی که فنربندی خشک، گیربکس ناهماهنگ در نسخه اتوماتیک، فضای کابین تنگ، استایل رانندگی نه‌چندان خوب و استفاده از متریال معمولی در کابین از نکات منفی این خودرو محسوب می‌شود، اما در مقابل مصرف سوخت پایین، طراحی خارجی خوب و ابعاد مناسب برای پارک داخل شهر از نکات مثبت این خودرو است.


چری آریزو ۵

جدال ۸ خودروی تازه لاکچری شده

سدان چینی چری از طراحی بسیار زیبای خارجی سود می‌برد که برگ برنده آن است. فضای کابین، مصرف سوخت و عملکرد پیشرانه این خودرو جزو نکات مثبت و جعبه دنده اتوماتیک ناهماهنگ، فنربندی ضعیف و متریال بی‌کیفیت در کابین از جمله نکات منفی این خودرو به‌حساب می‌آید.


چانگان CS۳۵

جدال ۸ خودروی تازه لاکچری شده

این کراس‌اوور چینی نیز مانند سایر هموطنان خود از متریال داخلی بی‌کیفیت رنج می‌برد و از گیربکس ناهماهنگی برخوردار است. لوازم یدکی گران‌قیمت و کمیاب خصوصا قطعات مهم پیشرانه یکی از نقاط‌ضعف چانگان محسوب می‌شود.

پیشرانه نه‌چندان قدرتمند در کنار آپشن‌های کم، از دیگر موارد منفی این خودرو است، اما نکات مثبت این خودرو محدود به فضای مناسب کابین، مصرف سوخت کم و سیستم تعلیق خوب آن می‌شود.


ام‌جی ۳۶۰

جدال ۸ خودروی تازه لاکچری شده

شاید ام‌جی ۳۶۰ در این بازه قیمتی، بهترین انتخاب برای خرید باشد، اما متأسفانه عرضه کم و نبود نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش مناسب، این خودرو را در بازار زمین‌گیر کرده است.

پیشرانه خوب و هماهنگ با گیربکس، ظاهر زیبا، فرمان نرم و تیز، عایق‌بندی مناسب و طراحی کابین قابل‌قبول از ویژگی‌های مثبت این خودرو است. علاوه بر نقاط ضعف مذکور، سیستم تهویه مطبوع دستی، نداشتن کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید از معایب دیگر این خودرو محسوب می‌شود.


دنا پلاس توربو

جدال ۸ خودروی تازه لاکچری شده

دنا پلاس توربو شارژ در نمونه‌های نخست خودرو‌های بسیار خوب و ارزنده محسوب می‌شود که به مرور و با کمتر شدن آپشن‌ها در مقابل افزایش قیمت آن، جایگاه خود را از دست داد. فضای کابین خوب، طراحی کابین معقول، پیشرانه اقتصادی‌تر نسبت به نمونه‌های قبل و هم‌خانواده خود از نکات مثبت این خودرو محسوب می‌شود.

از نکات منفی این خودرو نیز می‌توان به کیفیت پایین مونتاژ و رنگ، کاهش فضای ردیف عقب، کاهش فضای سر و شانه، عایق‌بندی نامناسب کابین و ضعف قوای پیشرانه در مسیر‌های سربالایی اشاره کرد.


تندر ۹۰ پلاس

جدال ۸ خودروی تازه لاکچری شده

تندر ۹۰ پلاس نسخه به روز شده تندر ۹۰ محسوب می‌شود که از نظر طراحی خارجی ارتقای قابل‌قبولی داشته است. این خودرو در بخش قوای فنی بسیار خوب عمل خواهد کرد و نکته مثبت آن تنها به این بخش محدود می‌شود. اما نبود امکانات ایمنی و رفاهی قابل‌قبول و طراحی کابین خسته‌کننده به همراه هزینه نگهداری بالا از نکات منفی این خودرو محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

با مقایسه ۸ خودروی مذکور موجود در بازار ایران در رده قیمتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به جرأت می‌توان گفت که قطعا اولویت خرید با خودرو‌های رنو تندر ۹۰ پلاس و رنو ساندرو استپ وی خواهد بود.

چرا که با مقایسه نقاط مثبت و منفی این خودرو‌ها می‌توان پی برد که قوای فنی و کیفیت ساخت بسیار خوب این خودرو‌ها برخی نکات منفی آن در زمینه کمبود امکانات رفاهی، طراحی کابین خسته‌کننده و هزینه‌های بالای نگهداری را پوشش خواهد داد.

همچنین باوجود اینکه دنا پلاس نکات منفی بسیاری دارد، اما این خودرو برای خرید در بازه قیمتی مذکور در اولویت بعدی قرار می‌گیرد و دلیل این انتخاب نیز در دسترس بودن نمایندگی و قطعات خودروی مذکور است.

در رتبه سوم کاندیدا‌های خرید خودرو در این رده قیمتی نیز ام‌جی ۳۶۰ قرار می‌گیرد که از نظر فنی بهترین گزینه در این بازه محسوب می‌شود و مشکل اصلی آن ضعف خدمات پس از فروش است.

در رتبه‌های بعدی این رده قیمتی نیز به‌ترتیب خودرو‌های آریزو ۵، جک S۳، چانگان CS۳۵ قرار گرفته و ام‌وی‌ام X۲۲ قعرنشین نامزد‌های خرید مشتریان در بازه قیمتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی موجود در بازار ایران است.

نبض بازار

با مقایسه ۸ خودروی مذکور موجود در بازار ایران در رده قیمتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به جرأت می‌توان گفت که قطعا اولویت خرید با خودرو‌های رنو تندر ۹۰ پلاس و رنو ساندرو استپ وی خواهد بود.

رتبه سوم خرید

در رتبه سوم کاندیدا‌های خرید خودرو در این رده قیمتی نیز ام‌جی ۳۶۰ قرار می‌گیرد که از نظر فنی بهترین گزینه در این بازه محسوب می‌شود و مشکل اصلی آن ضعف خدمات پس از فروش است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *